MindBlown

#Livet løfter psykisk helse og kutter kostnader i Stjørdal

Når budsjettene krymper, samtidig som at behovet for psykisk helsehjelp øker, står mange norske kommuner overfor et problem: Hvordan tilby flere innbyggere støtte – uten å tømme kommunekassen? Stjørdal kommune har funnet svaret i #Livet, et digitalt kurs som har endret måten de hjelper innbyggere med psykiske plager på.

Hvorfor #Livet treffer blink

#Livet er et nettbasert kurs utviklet for å hjelpe innbyggere med å håndtere psykiske plager i hverdagen. Kurset er basert på metakognitiv terapi, en evidensbasert og svært effektiv terapiform.

Kurset er fleksibelt, brukervennlig og tilgjengelig døgnet rundt, noe som gjør at man ikke trenger å møte opp på et kontor, eller å forholde seg til en timeavtale.

Innholdet er designet for å være relevant for alle, uavhengig av alder eller type utfordring.

Kurset tilbys på norsk og engelsk med teksting på arabisk, polsk og ukrainsk, noe som ivaretar mangfolds- og inkluderingsperspektivet. Deltagerne selv beskriver kurset som både engasjerende og lett å forstå.

Slik bruker Stjørdal #Livet i praksis

«#Livet lar oss hjelpe flere uten at det går på bekostning av kvalitet», sier psykolog Hanna Størksen Follesø, teamleder ved RPH Stjørdal. RPH Stjørdal bruker #Livet som første steg for de fleste som søker hjelp.

“Kurset gir samme, og noen ganger bedre, kunnskap som tidligere ble gitt i én-til-én-samtaler”, sier Hanna. “Med #Livet blir informasjonen formidlet på en raskere og mer effektiv måte. Dette sparer tid, og sikrer at innbyggere får støtte fort.”

Omtrent halvparten av henvendelsene til RPH Stjørdal håndteres nå via #Livet, med klare resultater: «Vi er glade for at mange får tilgang på den samme kvalitetssikrede informasjonen. Mange opplever det som helt ny informasjon som gir dem mulighet til å gjøre endringer i livet på egen hånd» sier teamlederen.

Hanna Størksen Follesø, psykolog og teamleder ved RPH Stjørdal.

Prosessen er enkel og strukturert:

    • Første kontakt: Mennesker med behov for hjelp ringer RPH i åpningstiden. De ansatte tar imot informasjon om hva som oppleves som utfordrende. Som hovedregel ønsker RPH at #Livet gjennomføres før eventuelle individuelle samtaler, og de ansatte forklarer hva kurset handler om og tar imot spørsmål innringeren skulle ha. Hvis innringer er negativ til kurs, settes det opp en samtale for en kartlegging av problemstillingen.

    • Kursstart: Deltakere får tilgang via e-post, og går gjennom én modul av kurset per uke i 6 uker. Oppfølgingssamtaler holdes i uke tre og uke seks av kursforløpet.

    • Oppfølging: Samtalene handler om fremgang, utfordringer og hva som har vært mest nyttig. Etter seks uker vurderes videre behov: mange sier at de har fått den hjelpen de trengte, mens noen få kan trenge mer hjelp.

Resultater som overbeviser

Siden #Livet ble tatt i bruk, har Stjørdal sett imponerende resultater: Hittil i 2025 har over 80 % av kursdeltakerne som har fullført kurset, ikke hatt behov for ytterligere støtte. Dette gjør at RPH Stjørdal ikke har ventetid, og ressursene frigjøres til de med mer komplekse oppfølgingsbehov.

Tidligere meldte RPH på nesten alle til kurset, også de som var usikre på digitale løsninger. Nå er de mer selektive, noe som har økt engasjementet. «Vi ser at de som starter kurset nå, er mer engasjerte og får mer ut av det,» forklarer teamleder Hanna. Kursets fleksibilitet, kombinert med målrettet oppfølging, gjør det til en suksess både for innbyggerne og tjenesten.

En modell for fremtidens kommuner?

For kommuner som ønsker å styrke sitt psykiske helsetilbud, er #Livet en løsning som kombinerer effektivitet og kvalitet. Det digitale formatet fjerner geografiske barrierer, slik at innbyggere i distriktene får like god tilgang som de som bor mer sentralt. Kurset krever minimalt med ressurser å iverksette, noe som gjør det attraktivt for kommuner med stramme budsjetter.

Stjørdals erfaring viser at #Livet ikke bare hjelper innbyggere: det styrker også tjenestens kapasitet. «Vi hjelper flere og vi hjelper folk raskere,» sier psykolog Hanna. «Vi opplever at #Livet er et innovativt og dynamisk digitalt verktøy som bidrar stort inn i vårt tjenestetilbud. Hvis noen vil høre mer om hvordan vi bruker #Livet ved RPH Stjørdal, er det bare å sende meg en e-post», avslutter hun.

Interessert i å lære mer om hvordan #Livet kan styrke din kommunes helsetjeneste?

Besøk www.mindblown.no/kurs for detaljer og kontaktinformasjon, eller kontakt psykolog Hanna Størksen Follesø, teamleder for Rask psykisk helsehjelp, på e-post: hanfol@stjordal.kommune.no